De overheid staat onder grote druk. Enerzijds moet ze haar wettelijke taken steeds efficiënter uitvoeren. Anderzijds vraagt de maatschappij om een overheid die altijd klaarstaat en haar burgers als klanten snel en daadkrachtig helpt. Gemeenten voelen deze druk dagelijks.

Sociale media kunnen grote ondersteuning bieden in het directe contact met burgers, maar ook helpen bij het uitvoeren van een brede informatievoorziening. Drie sprekers op de meeting smc036 #6 op woensdag 6 november hebben ervaring in de communicatie met burgers via Social Media. Ze werken voor de gemeente (Lelystad en Almere) en hebben vanuit hun functie uitgesproken ideeën hoe de (gemeentelijke) overheid zich beter kan presenteren op social media.

De eerste spreker Lidwien Venselaar, webmanager/adviseur digitale media bij de gemeente Lelystad, heeft veel ervaring in het begeleiden en opleiden van collega’s binnen de gemeente. Ze vindt dat de overheid aanwezig moet zijn op social media, want de burger is daar ook. Een beter contact kun je als overheid niet leggen met de burgers. Ze heeft sprekende voorbeelden van haar zoektocht naar de burger op internet en hoe de overheid hierop kan inspelen.

Vervolgens deelt Mostapha el Madkouri, gemeenteraadslid én eerste Twitterende Almeerse politicus, een praktijkcase over zijn ervaringen met berichten op Twitter en wat de drie voorwaarden zijn voor een succesvolle publiciteit.

socialegemeentenDe derde en laatste spreker van de avond is David Kok. Hij werkt als communicatieadviseur bij de raadsgriffie van de gemeente Almere. Daarnaast doet hij op persoonlijke titel al drie jaar onderzoek naar het gebruik van sociale media door gemeenten (zie zijn website: www.socialmediameetlat.nl). Begin november verschijnt zijn tweede boek: sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media. Uit zijn onderzoeken blijkt dat sociale media vaak worden ingezet als ‘hobby’ van de afdeling communicatie. Aan de hand van zijn onderzoeken legt hij uit hoe gemeenten beter gebruik kunnen maken van sociale media. Ook laat hij zien hoe de gemeente intern sociale media kunnen inzetten en het vervolgens naar buiten kunnen gebruiken in de communicatie met bewoners.

De Social Media Club Almere bestaat uit een groep enthousiaste social media professionals die graag hun kennis met elkaar delen. De bijeenkomsten zijn bedoeld de expertise te verdiepen en verbreden. Daarnaast biedt het gelegenheid kennis te maken met andere professionals in de stad en omgeving.

De bijeenkomst op 6 november is in het Apollo-hotel Almere en begint om 19 uur. Voor de bijeenkomst van Social Media Club Almere op 6 november kun je je opgeven via http://www.meetup.com/smc036/.

Advertisements