Door: Hendrik-Jan de Wit

DNW-poster600x840Daan Dobber heeft het op de zevende SMC036-bijeenkomst over de rol van social media bij de marketing en promotie van de succesvolle film De nieuwe wildernis. Zijn ervaringen met de community rond de film, zijn de moeite van het delen waard. Met name de Facebook-pagina met meer dan 40.000 likers is erg populair. In het afgelopen jaar heeft hij bij de promotie van de film op internet veel geleerd.

Daan verzorgt de marketing en communicatie bij de film die sinds 26 september in de bioscoop draait. Dat het accent bij social media kwam te liggen was min of meer toevallig. ‘We zijn een klein team waarin we in totaal met nog geen twintig mensen meegewerkt hebben aan de film. Ieder droeg zijn steentje bij en ik weet toevallig veel van social media.’

Niet wachten maar doen
Het succes van de film heeft verschillende oorzaken, maar komt volgens Dobber ook door de ‘niet wachten maar doen’-mentaliteit. ‘Het heeft ons grote partners als het AD, Mediamarkt en de Vara opgeleverd. Voor de promotie wilden we ook niet een traditionele aanpak. Daarom speelt social media zo’n grote rol in de campagne.’

Dobber begon in het voorjaar en nam het beheer van de al eerder opgerichte Facebook-pagina over. ‘Als ik iets geleerd heb, dan is het dat ik eerder moet beginnen met adverteren op Facebook zelf. Het heeft namelijk een enorme groei aan likes opgeleverd, die ik organisch niet voor elkaar kreeg. Voor relatief weinig geld kreeg de film erg veel aandacht op Facebook en wisten we elke week 5.000 likes binnen te halen.’

Accent bij Facebook
Het accent van de werving ligt bij Facebook. ‘Facebook leent zich vooral goed voor foto’s. Probeer de begeleidende tekst kort te houden tot maximaal twee regels. Voorkom dat mensen op ‘lees verder’ moeten klikken. Dat doet niemand en dan ben je de bezoekers kwijt.’

Het klinkt misschien gek maar foto’s doen het beter dan filmpjes. ‘Als mensen in de trein zitten van en naar het werk, kijken ze allemaal op Facebook. Op je mobieltje is een foto veel toegankelijker.’ Hij snapt dan ook niet dat andere films op hun Facebook-pagina’s daar meer gebruik van maken. ‘Ze plaatsen alleen maar een trailer of filmpjes, maar je kunt zoveel meer laten zien. Fans vinden het heel leuk om backstage-foto’s te zien of foto’s van The making of.’

Elke dag een foto

Voor De Nieuwe Wildernis Facebook-pagina plaatst Dobber elke dag een foto. ‘Ik heb een enorm archief waaruit ik kan putten. Soms neem ik een foto die ik al eerder deelde. Ik probeer wel aansluiting te zoeken bij de actualiteit.’ Zo plaatste hij met de storm een foto van de paarden in de regen. Eronder plaatste hij de tekst ‘code rood’. Veel mensen reageren daarop.

De reacties die hij krijgt zijn verschillend. ‘De meeste mensen willen iets vertellen hoe mooi de film is. Daarnaast is het ook een podium voor mensen die kritiek hebben. We reageren er altijd op, soms onder een alterego.’ Reacties verwijderen doet hij eigenlijk niet. ‘Dat levert altijd gedoe op. Wel maak ik soms gebruik van de knop’verbergen’ bij aanstootgevende berichten. Als je een reactie verbergt, zien degene die de reactie heeft geplaatst en zijn vrienden hem nog wel, maar de rest van de likers niet.’

Dat beeld belangrijk is in de campagne bewijst de keuze van het plaatje bij de advertentie op Facebook. Dobber koos een ander plaatje van jonge vosjes. ‘Ik merkte het gelijk in het aantal likes dat erbij kwam. Het zijn dingen die echt uitmaken.’

Tips

  • Facebook leent zich erg goed voor een community rond een film over de natuur in Nederland.
  • Gebruik veel foto’s, die doen het op Facebook beter dan fimpjes.
  • Gebruik korte, aansprekende tekst (maximaal regels, vermijd de ‘lees verder’).
  • Haak in op de actualiteit.
  • Reageer op negatieve reacties.
  • Verberg reacties die aanstoot geven (niet verwijderen, maar verbergen).
  • Maak gebruik van de advertentiemogelijkheid op Facebook (zelfs met 1 of 2 euro per dag maak je een groot verschil in aantal likes).
  • Zaterdag is een mindere dag op Facebook, verder maakt het niet zoveel uit wanneer je iets post. Let wel op spitstijden, dan zitten veel mensen in het openbaar vervoer en kijken op hun mobieltje naar Facebook.
  • Twitter voornamelijk om te retweeten en reageren, niet zo’n aansturende rol als Facebook.
  • Gebruik een app waarbij mensen eerst je moeten liken voordat ze aan een activiteit mee kunnen doen (zoals fotowedstrijd)

Meer informatie:

Over Daan Dobber
Daan Dobber verzorgt de marketing en communicatie bij de film De Nieuwe Wildernis. Kijk voor meer informatie over hem op: www.daandobber.nl.

Over Hendrik-Jan de Wit
Hendrik-Jan de Wit was tot voor kort webcoördinator bij de Vrije Universiteit Amsterdam en is daarnaast blogger (www.hendrik-jandewit.nl) en wolkendichter (www.wolkenhemel.blogspot.nl). Hij is op zoek naar een nieuwe uitdaging op het gebied van schrijven, journalistiek en (nieuwe) media.

Advertisements