Door: Hendrik-Jan de Wit

Op deze negende bijeenkomst van Social Media Club Almere (SMC036), draait het om het succesvol zakelijk inzetten van social media. Kun je business genereren met hulp van social media? Daarover spraken Jochem Koole en Marco Simons voor een geïnteresseerd publiek van ruim vijftig Almeerders in Places to Work.

smc1Bfu3OWOIEAENfPX

Geen gouden ei
Jochem Koole bijt het spits af met een inspirerend betoog over social business. Hij begint direct met een waarschuwing: ‘Sociale media zijn niet het gouden ei. Het betekent keihard werken, het kost veel tijd, inspanning en moeite. Het gaat niet vanzelf. Je moet er wat voor doen.’ Als onafhankelijk social business strateeg wijst hij vooral b2b-dienstverleners om social media succesvol zakelijk in te zetten.

smc2Bfu5uUmIIAAQV3u

72 procent heeft smartphone
Om zijn publiek te laten zien dat de wereld veranderd presenteert hij wat cijfers: ‘In 2008 was de eerste smartphone, de iPhone, in Nederland te koop. Nu heeft 72 procent van de bevolking zo’n ding op zak.’ Aan de hand van de logo’s van Kodak, Oad Reizen en de Free Record Shop demonstreert hij dat het zo afgelopen kan zijn. ‘Dat zijn verloren wedstrijden. In 2012 riep de directeur van Kodak nog dat digitale fotografie het volgens hem niet ging maken. Je ziet dat hij de plank missloeg.’

Er zijn andere manieren gevonden. ‘Het is niet zo dat de activiteiten van de bedrijven die er niet meer zijn, niet meer worden gedaan.’ Op Instagram worden elke dag 55 miljoen foto’s geupload. Tripadviser bevat 260 miljoen reviews over 41 miljoen attracties en restaurants wereldwijd. Op Spotify worden elke dag 220.000 nummers toegevoegd.’

Bedrijven kunnen daarom niet achterblijven en social media negeren, stelt Jochem Koole. ‘Het is niet zozeer social media, als wel een anders ingerichte organisatie. Bedrijven moeten een op mensen gerichte organisatie zijn waarin de medewerkers waarde en winst creëren voor en samen met de stakeholders van hun netwerk.’

MCMT-model
Volgens Jochem Koole worden daarmee de medewerkers de ambassadeurs van het bedrijf. Daarvoor hanteert hij het MCMT-model dat uitgaat van de mensen (M) binnen de organisatie en hun relatie met de doelgroep. Het draait om concent (C), het middel (M) en de beschikbare tijd (T). ‘Geld is daarbinnen een middel om tijd te kopen.’

smc3Bfu3OWOIEAENfPX

Het uiteindelijke doel moet zich laten uitdrukken in geld, vindt Jochem Koole. ‘Het gaat niet om volgers, likes en retweets. Het gaat om geld. Effectiviteit laat zich daarin goed uitdrukken. Misschien heb je maar 100 volgers op Twitter. Als je binnen die groep 10 klanten werft en een heel grote opdracht binnenhaalt, zegt dat veel meer dan een miljoen volgers zonder resulaat.’

Voorbeelden
Aan de hand van voorbeelden laat Jochem zien wat een medewerker kan betekenen voor zijn bedrijf. ‘Koos heeft al zijn relaties in outlook, maar op zijn LinkedIn-profiel staat geen foto en klopt de informatie niet. Ik heb hem geholpen om zijn profiel aan te passen en zijn outlook-connecties te importeren. Het leidde tot zes leads waarvan één grote opdracht. Of Ronald die op LinkedIn ziet dat een tandarts bij hem in de buurt een praktijk wil beginnen op Aruba. Hij benadert hem met de vraag of hij belastingadvies nodig heeft. Allemaal voorbeelden hoe je effectief social media kunt inzetten.’

Hiervoor gebruikt hij een stappenmodel van vijf stappen. ‘Bij elke stap draait het om nieuwe content maken. Blijf content verspreiden op het moment als je doelstelling verandert of je verwacht dat dit binnenkort gebeurt. Zo hou je contact met je doelgroep en als elke medewerker binnen het bedrijf dat doet, ontwikkel je een enorme lead.’

Social Business Champion
Binnen organisaties moet je op zoek gaan naar de social business champions. ‘Dat zijn mensen die de zakelijke mogelijkheden van sociale media snappen en het willen inzetten. Zij laten hun passie zien, mengen zakelijke berichten met hun eigen visie, helpen elkaar en anderen en denken buiten hun eigen eiland.’

Deze champions helpen de organisatie zich op social media goed te profileren. Daarnaast is het belangrijk de doelgroep te bepalen. ‘Dan kun je met een smartdoelstelling aan de slag. Daar draait het niet zozeer om bereik, maar om hoeveel geld je ophaalt met je social media activiteiten. Tijd is de enige beperkende factor. Kijk hoeveel tijd je beschikbaar hebt en gebruik deze.’

smc4Bfu9CzEIQAAMjYb

Bouw je huis niet op geleende grond
Marco Simons wijst in zijn presentatie op het anders kijken naar social media, ook vanuit de business. Net als Jochem Koole begint hij met een waarschuwing: ‘Pas op met het afhankelijk worden van platformen van derden: Bouw nooit een huis op geleende grond (Jon Loomer). Wat je teveel ziet is dat organisaties hun hele hebben en houwen op Facebook of Twitter zetten en de website en email marketing niet voldoende meer inzetten. Zorg bij deze kanalen altijd dat je naar de systemen verwijst waar je controle over hebt, zodat je al je klanten ook nog hebt als Facebook morgen stopt.’

In het verlengde van deze mededeling valt ook zijn andere advies. ‘Social media is niet nieuw, het bestaat al zolang internet bestaat. Houd daarom goed in de gaten wat er gebeurt en waar je doelgroep zit. Hecht je niet aan een systeem, maar zie het als een op dat moment belangrijk kanaal.’

smc5BfvFvjJIgAADjxl

Ken je klanten
Marco Simons vraagt vaak bij bedrijven waar hij voor werkt hoe het met hun CRM zit. ‘Kent u de accounts op Twitter en Facebook van uw klanten? Wat is de mate van integratie van Social Media in de bestaande systemen?’

Daarbij wijst hij erop dat niet Facebook het product is, maar de gebruiker. De 1,2 miljard gebruikers voorzien Facebook dagelijks van heel veel informatie zoals de likes en onderlinge relaties. Daarmee helpen wij Facebook elke dag Facebook om meer waard te worden. Krijgen wij betaald voor die informatie?

Wanneer je aan social business wilt doen, draait het erom te weten wat social customers zijn. ‘Bedrijven die online sociaal willen zijn, overschatten dikwijls het publiek en de behoeften van het publiek. Vaak redeneren bedrijven vanuit zichzelf met hun online activiteiten en gaan dan vooral zenden.’ Voor Marco Simons begint social business met het kennen van de behoeften en wensen van gebruikers en, minstens zo belangrijk, gedraag je als bedrijf intern ook als Social business. Hij verwijst hierbij naar de presentatie van Jochem Koole

‘Mensen willen op social media herkend worden. Het is heel banaal, maar een gepersonaliseerd filmpje van een vliegtuigmaatschappij dat het goed. Of een colablikje of pot chocoladepasta met je naam erop. Coca Cola heeft ook in haar doelstellingen staan dat elke interactie met de klant een persoonlijke merkbeleving moet zijn.’ Daarom geeft hij het advies mee altijd af te vragen waarom je het doet en of je de doelstellingen die je stelt haalt.

Intern sociaal
Daarnaast doen bedrijven er ook goed aan om social media intern in te zetten. ‘Kijk waar de kansen in je eigen bedrijf liggen en werk daarmee naar buiten.’ Het voorbeeld dat Marco Simons aanhaalt is het netwerk dat hij heeft opgezet voor het electronicaketen Expert. ‘Het zijn allemaal francise-ondernemers met veel deskundig personeel. Zij kennen de wensen en behoeften van klanten heel goed. De mensen met de meeste kennis van klanten en oplossingen hebben geen mogelijkheden voor onderling contact. Dat is wel het geval voor eigenaren en bedrijfsleiding via de formele kanalen’ Daarom is Expert een sociaal communication platform begonnen voor àlle 1500 Experts begonnen. Waarmee zij kunnen hun kennis kunnen delen. ‘Het is pas gelanceerd en het gaat hard. Kennis die eerst verstopt zat wordt nu gedeeld.’

De kracht van social media ligt in de menselijke interactie. ‘Doe je sociaal of ben je het ook. Mensen hebben het snel in de gaten als je doet alsof. Sociale media draait om people to people (p2p) en niet met b2c of b2b. Het gaat om het besef voor wie je iets schrijft en om de persoon die erachter zit. Daarom is het belangrijk iedereen vrij te laten om te doen wat hij wil met social media. Bepaal alleen regels als dat echt nodig is.’

smc6BfvNy-UIQAAmWA2

Meer weten?

Jochem Koole
Presentatie: http://www.slideshare.net/JochemKoole/sociale-media-succesvol-zakelijk-inzetten-smc036
Tips: www.jochemkoole.nl/tips
Cursus: www.jochemkoole.nl/cursus

Marco Simons
Presentatie http://www.slideshare.net/marco_simons/soc-bizsmc036
www.marcosimons.nl

 Social Media Club Almere
Een terugblik van deze avond op Storify: http://sfy.co/bZkv

Voor de evenementen van SMC036 zie meetup.com. Volg ons ook op Twitter en Facebook.

Advertisements