Door: Hendrik-Jan de Wit

In deze tijd waarin veel mensen een baan zoeken, zijn social media onmisbaar geworden. Recruiters maken veel gebruik van social media. Social media bieden bij uitstek de mogelijkheid in contact te komen met mensen die mogelijk werk voor je hebben of weten dat er een vacature is.

De elfde bijeenkomst en tevens de jubileumeditie van Social Media Club Almere stond in het teken van werk zoeken en vinden via social media. De sprekers waren loopbaanadviseur en auteur Aaltje Vincent en recruiter Bas Westland.

Aaltje Vincent heeft veel ervaring in  het loopbaanvak. Ze begeleidt en traint mensen bij het veroveren van een nieuw werk. Daarnaast publiceert ze veel over het zoeken en vinden van werk. Haar laatste boek verscheen vorige week en heet Het grote sollicitatiewerkboek, Het slim gebruikmaken van social media is daar een onderdeel van. Bas Westland helpt werkzoekenden door ze te laten zien hoe een recruiter naar sollicitanten kijkt en geeft tips en adviezen hoe je jezelf goed kunt profileren op internet.

Aaltje Vincent

Drie fasen
Volgens Aaltje Vincent kun je het zoeken en vinden van werk opdelen tot drie fasen. ‘De eerste vraag is: ben je echt klaar voor de arbeidsmarkt.’ Dat vraagt om een goede focus: wat wil je gaan doen en hoe bereik je dat. ‘Focus is heel belangrijk. Zolang je dat niet scherp hebt, kun je niet knallen. Bedrijven moeten zien waarom ze jouw moeten nemen en niet die ander. Je moet zelf duidelijk weten wat jouw uniek maakt.’

Voor de tweede fase legt Aaltje Vincent uit wie het eerste weet dat een vacature vrijkomt. ‘Degene die weggaat, weet dat het eerste. Vanaf dat moment weten heel veel mensen dat er een vacature is.’ In de uitleg die volgt, vertelt ze dat binnen drie dagen meer dan honderd mensen op de hoogte zijn dat er een baan vrijkomt. Het is zaak er vroeg bij te zijn. ‘Al heel snel worden mensen voorgedragen voor een functie. Het is de kunst om er dan al bij te zijn.’

Lijst maken
Om daar te kunnen komen is het belangrijk eerst een lijst te maken van bedrijven waar je wilt werken. Kies de functie en zoek bedrijven waarbij je wilt werken. Zoek vervolgens op welke afstand ze van je af mogen zitten. Ga daarna actief zoeken naar mensen die bij deze bedrijven in die functie werken en hun hr-medewerkers.

Op die manier heb je zo snel mogelijk toegang tot vrijgekomen functies die jij zoekt. ‘Als je wacht tot ze op een vacaturesite staan, ben je wel zes tot acht weken verder. Dan is er al een hele rij mensen langsgeweest.’

Opvallen
De kunst is om zo snel mogelijk goed op te vallen en daarnaast er helemaal voor te gaan. ‘Bedrijven nodigen mensen uit voor het sollicitatiegesprek die opvallen.’ Het belangrijk voortdurend in de aandacht van dat bedrijf te vallen. ‘Dat betekent veel contact hebben met de bedrijven waarvoor je wilt werken, maar ook actief participeren in discussies over je vakgebied zodat je goed op de hoogte bent van wat er in je vak speelt.’

Daarom adviseert Aaltje Vincent ook contact te zoeken met mensen die je niet direct kent. ‘Schrijf een persoonlijke tekst aan vakcollega’s en heel veel mensen zullen je toevoegen.’ Hetzelfde doe je  als je ziet dat een recruiter je profiel bekeken heeft.’Bel hem meteen op en vraag of je iets voor hem kunt betekenen.’

Want het draait uiteindelijk voor die derde en laatste fase: uitgenodigd worden voor een gesprek.

Recruiters zijn lui
Vanuit zijn ervaring als recruiter weet Bas Westland als geen ander de klappen van de zweep aan de andere kant. Hij kent de medewerkers die nieuw personeel zoeken omdat hij er zelf eentje is. ‘Recruiters zijn verschrikkelijk lui, dus willen ze alles op een presenteerblaadje. Maak het ze daarom makkelijk.’

Maar eerst wijst Bas Westland op de hoeveelheid vacatures die beschikbaar zijn. ‘Ik zie mensen dagen achter elkaar zoeken naar banen via vacaturesites. Als daar dan honderden mensen op reageren, is de kans klein dat je uitgenodigd wordt. Dat wekt alleen maar frustratie op.’ Daarom het advies: besteed je tijd aan netwerken en contacten leggen met mensen die interessant voor je kunnen zijn.

Bas Westland

Do’s and don’ts
Aan de hand van het LinkedIn-profiel van iemand uit de zaal neemt hij de do’s and don’ts door. ‘Kijk goed of je geen dubbel profiel hebt. Niks ergers dan een dubbel profiel.’ Ook vraagt hij om goed aandacht te besteden aan je foto. ‘Kijk de bezoeker aan en zet er een foto op waarop je goed te zien bent  van dichtbij. Dus niet eentje op de skipiste of in de kroeg.’

Wat de recruiter volgens Bas Westland wil zien in de header van het LinkedIn-profiel zijn drie dingen: Zet er je neer wat je droombaan is, wat jij voor de ander kunt oplossen en nodig hem of haar uit tot contact. Hierbij is het van wezenlijk belang goed in de gaten te houden dat niet iedereen al je informatie kan zien. Met een gratis account is je profiel alleen maar zichtbaar tot de samenvatting voor een 3e lijns contact.  ‘Zet deze drie dingen goed in de header en let erop dat je ook informatie over jezelf kwijt kunt in de trefwoorden bij het bedrijf waarvoor je gewerkt hebt en de functiebeschrijvingen.’

Imaginair werk
Veel werkzoekenden kampen met het weergeven van hun huidige werk. ‘Ze zitten zonder werk thuis en wat doe je dan?’ Soms laten ze hun oude werk staan. ‘Maar dat is niet helemaal eerlijk.’ Volgens Bas Westland is de oplossing even simpel als eenvoudig. ‘Je vult in wat voor een werk je zou willen doen en zet er een ‘imaginaire werkgever’ neer. Die mogelijkheid biedt LinkedIn. Vervolgens heb je voorsprong op werkzoekenden die nog wel hun werk hebben. Jij kunt namelijk veel specifieker een functiebeschrijving geven van het werk dat je zoekt.’

Aanbevelingen
Volgens Bas Westland moeten werkzoekenden geen competenties in de beschrijving op LinkedIn zetten. ‘Laat dat over aan de recommendations. Die kunnen juist heel mooi over jouw sterke punten vertellen. Iemand anders iets over jou laten zeggen werkt veel effectiever dan zelf die eigenschappen noemen.’

Recommendations hoef je volgens Bas niet te vragen. ‘Je krijgt ze genoeg, maar meestal vergeten mensen ze dan op LinkedIn te zetten.’ Je moet wel je ‘compliment-radar’ hiervoor aanzetten. ‘Als iemand iets positiefs over je zegt in een gesprek, vraag hem of haar gelijk om het ook op LinkedIn te zetten. Zo kan het helpen om oude werkgevers of opdrachtgevers uit te nodigen voor een lunch en ze weer de oude situaties te laten herbeleven. ‘Je begint over het project dat je deed en dan komen de herinneringen vanzelf naar boven.’ De volgende dag vraag je of hij wat hij gezegd heeft in een recommendation wil zetten. Bijna altijd lukt dat.

Contactgegevens en portfolio
Daarnaast adviseert Bas Westland om veel werk te tonen. ‘Laat zien wat je hebt gedaan.’ Vergeet hierbij niet te delen via andere kanalen. ‘Druk nooit op het knopje upload maar laadt die presentatie op Slideshare, waarna je het op LinkedIn deelt. Zo kun je de presentatie ook via andere kanalen zoals Twitter en Facebook delen.’

De contactgegevens moeten prominent in beeld staan, vindt Bas Westland. ‘Zet je mailadres en telefoonnummer in je summary. Zo zien mensen het snel. Hou je wel aan regels en zet het niet in de header of bij je functiebeschrijving. LinkedIn straft dat af en als je account geblockt is, heb je pas echt een probleem.’

Enkele tips:

  • Let goed op wat in je netwerk gebeurt en reageer snel.
  • Focus: richt je op het vak dat je goed beheerst, binnen een domein en op het goede niveau.
  • Stel een lijst op van functies en bedrijven waar je graag wilt werken binnen een aanvaardbare geografische afstand.
  • Zoek mensen in je vakgebied en binnen de geografische afstand die jij voor ogen hebt en volg ze via social media.
  • Bij carrièreswitch probeer bepaalde kwaliteiten omhoog te laten komen.
  • Leef je in de recruiter en laat je oplossing op hem aansluiten.
  • Formuleer je droombaan en werk daar stapje voor stapje naartoe.
  • Zorg bij veel informatie dat het overzichtelijk blijft door kopjes en overzichten met bullets.
  • Laat je werk zien in een portfolio.
  • Woordherhaling in tekst: laat woorden waarop je gevonden wilt worden in tekst terugkomen. In google trends kun je woorden vinden van functienamen waarop in jouw vakgebied veel gezocht wordt.
  • Nodig mensen via persoonlijke boodschap uit, doe dit bij LinkedIn niet via de app of voorgestelde personen, maar via de profielpagina. Als je dezelfde groepen deelt, kun je een groep aanvinken.
  • Neem deel aan de discussies binnen je vakgebied in de LinkedIn-groepen.

Meer weten?
De presentaties kun je terugvinden op meetup.com. Bekijk ook het verslag van deze avond op eenmanierom.nl en 20 tips die deze avond zijn gedeeld.

Over Aaltje Vincent
Loopbaanbegeleider – www.aaltjevincent.nl

Over Bas Westland
Directeur recruitmentbureau e-people – http://www.epeople.nl
Trainingen & Workshops – www.2rise.nl

 Social Media Club Almere
Voor de evenementen van SMC036 zie meetup.com. Volg ons ook op Twitter en Facebook.

Advertisements