Door: Hendrik-Jan de Wit

Wat Personal branding vooral niet is: jezelf verkopen. ‘Dat is het domste wat je kunt doen. Mensen hebben een hekel aan reclame’, stelt Laurens Tienkamp in zijn presentatie over Personal branding bij de Social Media Club Almere. De consultant en trainer personal branding heeft een uitgesproken opvatting over Personal branding.  ‘Je zet jezelf niet in de etalage, bij Personal branding draait het om hoe je jezelf in de markt zet en gevonden wordt.’

Op woensdagavond 4 februari zette Laurens Tienkamp een duidelijk stappenplan neer hoe je van jezelf een merk maakt. Op deze 19e bijeenkomst van de Social Media Club Almere vertelde de enthousiaste consultant en trainer hoe hij zich online weet neer te zetten. Hij heeft hierbij gekeken hoe grote merken als Nike, Coca-Cola of Sony dat doen. Het werkt heel goed om dat ook op jezelf toe te passen, zo demonstreert hij in een vlammende presentatie.

photo 2

Levenscyclus van een vacature
Eerst legt hij uit hoe het vaak werkt met een vacature aan de hand van de levenscyclus van een vacature. ‘Het begint ermee dat iedereen heel blij is, want het gaat heel goed met het bedrijf. Dan ontdekken medewerkers dat ze het wel heel druk hebben. Voordat mensen zich bewust zijn dat er iets moet gebeuren en de vacaturetekst is opgesteld, ben je zo drie maanden verder.’

photo 1

Reageren op vacatures heeft daarom weinig zin, vindt de trainer Personal branding. Laurens laat dit aan de hand van een recent voorbeeld zien. Hij kwam in contact met iemand waar ze net binnen het netwerk op zoek waren naar een nieuwe collega. ‘Ik kwam precies op het juiste moment in contact met iemand die daar werkte en iemand zocht.’

Grote merken
Laurens Tienkamp heeft een model ontwikkeld aan de hand van hoe grote merken als Coca-Cola hun merk neerzetten. ‘Zo maak je van jezelf je eigen merk. Dat begint met een duidelijke focus’, vindt Laurens Tienkamp. ‘Ik worstelde daar ook mee. Hoe laat je een opdrachtgever of toekomstige baas zien waar je echt goed in bent? Dat begint met het concentreren van je interessegebieden. Drie is zo’n beetje het maximum.’

STAR-methodiek
De STAR-methodiek (situatie – taak – activiteit – resultaat) kan hier goed bij helpen. ‘Het draait om het concreet maken van je doel. Je mag best zeggen dat je creatief bent, maar kom dan met een recent voorbeeld waaruit dat blijkt. Zo leg je een opdrachtgever of werkgever uit aan de hand van een situatieschets wat je deed (taak), hoe je het aanpakte en wat je rol erin was (activiteit). Tenslotte vertel je iets wat het resultaat was. Zo kun je iemand heel overtuigend vertellen waar je goed in bent.’

Effectief zoeken
‘Het begint met doorvragen en zoeken naar wat je goed kunt en leuk vindt om te doen. Dat is veel overtuigender dan een riedeltje opzeggen bij een sollicitatie’, benadrukt Laurens Tienkamp. ‘Opdrachtgevers willen horen wat je hebt gedaan en waar je goed in bent. Dat staat vaak niet in een cv.’

Volgens Laurens Tienkamp gaat Personal branding veel verder dan alleen social media. ‘Het draait om je hele netwerk. Je kunt via social media in contact komen met potentiële opdrachtgevers. Als je dan met iemand gaat koffiedrinken die je kent via LinkedIn of Twitter, ben je aan het solliciteren, maar dan ontspannen.’

photo 3

Niet vies
Het is ook helemaal niet ‘vies’ als je linkt met iemand op LinkedIn die je nog nooit gezien of gesproken hebt. ‘Zeker niet als het doel is om een keer met hem of haar koffie te drinken.’ Je kunt je goed profileren door duidelijk je kennis te etaleren, maar vooral visie uit te stralen. ‘Dat doe je door een duidelijke mening te hebben. Een positieve uitspraak scoort goed op Twitter of in een groep van LinkedIn. Een negatieve uitspraak doet het bijna net zo goed. Wanneer je neutraal blijft, levert het meestal niet veel aandacht op.’

Het hoeft niet veel tijd te kosten om dagelijks jezelf goed neer te zetten op LinkedIn of Twitter. ‘Het wil op Twitter vaak helpen door iemand een mention te sturen. Dat levert bijna altijd een reactie op en je wordt ook vaak ge-retweet.’ Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je vanuit je doelen werkt. ‘En als je niet goed weet wat je moet vertellen, wil het ook helpen door een vraag te stellen. Je krijgt dan vaak antwoorden waar je weer op verder kunt reageren. Het zorgt voor interactie en brengt je onder de aandacht bij de mensen bij wie je dat wilt.’

Advertisements