Herman Couwenbergh, dé Twitterexpert van Nederland, deelde op 2 september als een speer heel veel tips met ons. Voor beginners, maar ook voor mensen die er al wat langer mee bezig zijn. Lees met ons mee!

hermaniak

1. Zorg voor een goed en compleet profiel

Als je begint met Twitter, begin dan eerst met het inrichten van je profiel. En als je al een tijdje Twitter, check dan of je alles volledig hebt ingevuld en nog up-to-date is. Het liefst kies je voor een korte accountnaam. Nu er zo’n miljard gebruikers zijn, wordt dat steeds lastiger, maar hoe korter, hoe beter.

Kies voor een profielfoto en een coverfoto dat past bij jou als persoon en waar je over tweet, maar waar je je ook mee onderscheidt van de rest. Dat geldt ook voor je biografie. Hij raadt je aan om ook je locatie in te vullen. Dan weten mensen uit de regio je makkelijker te vinden.

Maak een pagina aan op About.me waar je al je accounts en websites aan koppelt. Zo weten mensen je ook op andere plekken te vinden. Deze link vul je als url in bij je biografie.

2. Zie je zelf als een tijdschrift, niet als reclamefolder

Mensen lezen niet graag voortdurend reclamefolders. Tijdschriften daarentegen wel. Zorg dus dat ook jouw timeline bestaat uit relevante en interessante onderwerpen die bij jou passen. Zo nu en dan kun je dan een keer een verkoopbericht eruit sturen. Zoals er ook weleens een advertentie in een tijdschrift staat. Kortom; sales mag en kan op Twitter, maar overdrijf het niet!

3. Pin de belangrijkste tweet bovenaan je profiel

Het was al een tijdje beschikbaar op desktop, maar sinds enkele dagen ook op mobiel: een van je tweets bovenaan je timeline laten plaatsen. Een tweet heeft maar een kort ‘leven’. Na enkele minuten is het momentum voorbij en worden mensen alweer bedolven met andere tweets. Als je toch een belangrijk bericht onder de aandacht wil brengen, dan kun je het pinnen. Mensen die op je timeline komen, zien deze tweet dan als eerste. Erg handig! Op Facebook bedrijfspagina kan dit trouwens ook.

4. Maak gebruik van advertenties, cards en analytics

Adverteren op Twitter is tegenwoordig al mogelijk voor een klein bedrag advertenties in te zetten. Deze kun je richten op een hele specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van locatie of interesses.

Ook kun je zogenaamde Twitter cards inzetten (en deze weer als advertentie inzetten). Ze zijn er in diverse vormen. Zo kun je er een met video plaatsen of een fotogallery. Daarnaast kun je voor verschillende call-to-actions kiezen: van een knop waarmee je direct gebeld kunt worden, je laten inschrijven voor een nieuwsbrief (zonder de tussenkomst van een landingspagina) of om een product aan te schaffen.

Je wilt natuurlijk weten wat de resultaten zijn van je tweets, maar ook wie je volgers zijn. Via http://analytics.twitter.com krijg je hier inzicht in.

5. Handige tools

Er zijn veel handige tools waarmee je nog slimmer gebruikt kunt maken van Twitter. Denk aan Klear (voorheen Twtrland), Mentionlab, Tweetchup, Followerwonk, Vellum en Tweriod. Probeer ze zeker eens uit.

Voor meer tips en voorbeelden vind je hieronder de slides. De eerste is voor beginners (alle highlights en mogelijkheden van Twitter), de tweede voor gevorderen (meer diepgang over o.a. Twitter ads, cards en analytics).

Blog door: Samira Salman (@socialandmore)
Advertisements