Door: Hendrik-Jan de Wit

Hoe kan ik social media praktisch inzetten om mijzelf en mijn onderneming beter te profileren. Waar moet je beginnen? Dat waren de onderwerpen op de 27e bijeenkomst van de Social Media Club Almere.  De sprekerswaren Remy Steijger, Laurens Tienkamp en Herman Couwenbergh.

Niet alleen voor beginners

De avond is zo ingericht dat niet alleen beginners er iets van leren. De gevorderde op het gebied van social media doet er ook veel ideeën op.

De opzet van de avond was ook anders dan gebruikelijk. Na een inleiding over social media van Remy Steijger splitst de groep zich in tweeën om in break-out-sessies zich te verdiepen in specifieke social media-kanalen als Facebook, Twitter of LinkedIn.

Snelle ontwikkelingen

De komst van social media en de smartphone hebben onze wereld compleet veranderd. Aan de hand van een fragment van het NOS-journaal uit 1996  laat Remy Steijger zien hoe snel de ontwikkelingen zich in 20 jaar hebben opgevolgd. Het is verrassend om te zien hoe kort geleden het nog maar was dat ze aan het begin van deze technologie stonden.

Remy Steijger demonstreert hoe social media kan helpen om het persoonlijk contact met de klant te versterken. ‘Het is nu zo dat je klanten meteen dezelfde dag een antwoord kan geven op hun vraag. Het is niet meer zenden zoals met traditionele media gebeurde. We kunnen nu heel gericht met onze klanten in contact staan.’

Daarom ziet hij ook veel kansen in het contact met fans en uiteindelijk ambassadeurs. ‘Iemand die ontevreden is maakt dat kenbaar aan zijn achterban. Datzelfde doet een fan of ambassadeur ook, maar dan gaat het effect de andere kant op.’

Angst voor social media

‘Veel retailers en eenpitters hebben angst voor social media. Ze zijn bang dat ze er niet genoeg verstand hebben. Je hoeft niet te weten uit welke onderdelen een kraan bestaat en hoe je hem in elkaar zet. Je moet snappen hoe je er water uit krijgt.’

Social media is nooit een doel op zich en moet je activiteiten ondersteunen. Social media biedt juist kansen om je werk onder de aandacht te brengen bij mensen die je anders niet zou bereiken. Daarvoor hoef je niet te begrijpen hoe de kraan werkt.

Grootste sociale medium: facebook

In de breakout-sessie over Facebook gaat Remy Steijger wat dieper in op het gebruik van dit sociale medium. ‘Facebook is momenteel het grootste sociale medium ter wereld. Als je ergens je klanten kunt vinden, dan is het daar.’ Bovendien zie je Facebook continue verbeteren om te begrijpen wat mensen wel en niet willen zien.

Maak een fanpagina, geen persoonspagina

Veel mensen maken nog steeds de fout om een bedrijf als persoon te presenteren. Je kunt beter een fanpagina maken die mensen kunnen liken. Dat is niet alleen handiger vanwege de mogelijkheden die je hebt, zoals adverteren of de statistieken bekijken. Je mag zelfs als bedrijf niet eens een persoonlijke pagina maken. Het kan zomaar gebeuren dat Facebook je pagina verwijdert als ze erachter komen.

Als je aan de slag gaat met Facebook  moet je niet iets willen verkopen. ‘Veel mensen vinden een Ferrari mooi, maar dat betekent niet dat iedereen er eentje kan kopen. Deze mensen willen niet steeds lezen dat ze er eentje moeten kopen, ze willen zo’n auto beleven.’

Verhalen lezen

Mensen op social media willen niet zozeer iets kopen, maar ze willen verhalen lezen en filmpjes en foto’s zien. Dat helpt om een band te creëren met je doelgroep. Daarbij moet je bewust zijn van je Edgerank. Slechts 6%  van je bezoekers ziet je bericht. Je kunt de Edgerank beïnvloeden door een filmpje of foto bij je bericht te plaatsen.

Tips bij het plaatsen van een post

Een paar tips voor bij het plaatsen van je post:

  • niet teveel tekst, voorkom dat mensen op ‘lees meer’ moeten klikken om meer van de post te lezen. Veel mensen haken af als ze dat zien.
  • eindig je bericht met een vraag om meer reacties te krijgen
  • zet filmpjes en foto’s zelf in Facebook. Je bericht wordt vaker getoond als je mensen binnen Facebook houdt, in plaats van dat je verwijst naar externe kanalen.

Call-to-action knop

De knop ‘create call to action’ die Facebook op de fanpage aanbiedt, bestaat nog niet zo lang. Je kunt deze gebruiken om je de bezoekers van je fanpage een dienst aan te bieden. Hotels laten mensen hier vaak boeken, maar je kunt natuurlijk ook een andere ‘call to action’ hier stoppen. Denk aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bekijken van een video of een verwijzing naar een landingspagina van een campagne.

Bedenk liever geen like of share en win acties. Dit vinden de meeste mensen vervelend om in hun tijdlijn voorbij te zien komen. Ook zijn deze mensen (die uit zijn op gratis producten en prijzen) niet de mensen die je graag als fan wilt hebben. Geef je bezoekers iets anders leuks te doen zodat je naam veel breder wordt verspreidt. Bedenk bijvoorbeeld een fotowedstrijd. Als iemand dan meedoet, zien al zijn vrienden dat. Daarmee creëer je een veel groter bereik op een positievere manier.

Bekijk Remy’s slide’s over de inleiding van social media en over Facebook (vanaf slide 25).

Branding met LinkedIn

In de breakout-sessie na de pauze vertelt Laurens Tienkamp over hoe je LinkedIn goed kunt inzetten in de branding van jezelf of je bedrijf.

Een van de tips die hij gaf is dat je bij het delen van berichten erop moet letten dat je er een positieve draai aan geeft. De ervaring leert dat neutrale berichten minder effect hebben op je doelgroep. Als je een bericht post dat uitgesproken is, dan reageren mensen daarop.

Kwaliteit boven kwantiteit

Niet de hoeveelheid connecties is belangrijk. Veel beter is om te kijken wat iemand voor jou kan betekenen. Dat is van veel grotere waarde dan dat je heel veel contacten hebt waar je niks aan hebt. Let daarbij ook op het verhaal dat de doelgroep vertelt.

De korte tekst die iemand bij zijn profiel vermeldt, is ontzettend belangrijk. Denk dus ook goed na wat voor korte samenvatting je over jezelf geeft op je eigen profiel. Laat daarbij de 3 belangrijkste aspecten van jou en het onderwerp waarmee je jezelf wilt profileren. Zo weten anderen ook wat ze aan jou hebben.

Etalage van diensten

Maak van je LinkedIn-pagina de etalage van je diensten. Houd ook hier rekening met wat je wilt vertellen aan je doelgroep. Sluit in gesprekken en groepen op onderwerpen aan  waar je doelgroep belangstelling voor heeft. Ga niet lukraak op verschillende plekken meepraten of jouw kennis of expertise delen. Relevantie is ontzettend belangrijk bij de content die je maakt en die je deelt. Hoe relevanter, hoe beter.

Je kunt de berichten die je wilt delen op social media en ook op LinkedIn van te voren inplannen. Daarvoor zijn er verschillende diensten waar je gratis gebruik van kan maken. Een bekende een veelgebruikte tool is Hootsuite. Hierin kun je verschillende social media accounts koppelen.

Zorg voor interactie

Interactie met je doelgroep is het allerbelangrijkste, stelt Laurens Tienkamp. ‘Ik vertelde op social media dat ik mijn smartphone was verloren op het Zwarte Cross festival. Vanuit een van mijn relaties kreeg ik het aanbod om een nieuw mobieltje uit te proberen. Dat heb ik gedaan en nu ben ik er zo enthousiast over dat ik misschien wel de opvolger van dit model wil kopen.’

LinkedIn draait om zien en gezien worden. Let er maar eens op; de mensen bij wie je op het profiel kijkt, kijken bijna allemaal terug. Op die manier kun je je netwerk enorm uitbreiden. Dan hoef je niet per se iemand te kennen, maar is het veel belangrijker of je raakvlakken ziet.

Bekijk de slides van Laurens.

 

Wil jij ook weten wat er bij de sessie over Twitter vertelt is? Lees dan de 5 tips die Herman Couwenbergh gaf.

 

 

Advertisements