Door Hendrik-Jan de Wit

Een pot met likkoekjes, een heel dik boek met vooroorlogse tijdschriften en heel veel foto’s. Puur zoals ze zich noemt op Instagram en Twitter, presenteerde op woensdag 3 juni aan de nieuwsgierige deelnemers van de Social Media Club Almere hoe je effectief Instagram kunt inzetten in je online communicatie.

CGmBE-7WQAA6sVs

Instagram Walk
Anna-Maria Giannattasio is één van de eerste die op Instagram zat. Ze wandelde mee met een Instagram Walk in New York en vertelt haar volgers dagelijks haar verhaal in nieuwe foto’s. Instagram is niet zomaar een groot online plaatjesboek, met Instagram kun je namelijk een heel groot publiek bereiken.

Niet gebonden aan alfabet
Je vertelt met Instagram je verhaal in beelden die iedereen van Rusland tot in Japan kan begrijpen. ‘Instagram is social media maar dan niet gebonden aan een alfabet.’ Volgens Anna-Maria zie je de echtheid van mensen in beelden. ‘Kijk naar jezelf. Als je een vakantie gaat boeken, ga je meteen naar de foto’s.’

Afstandsbediening voor vrouwen
De magie van Instagram is wel een beetje verloren gegaan. Na de overname van Facebook-baas Mark Zuckerberg is het allemaal ingewikkelder geworden, vindt Anna-Maria Giannattasio. ‘Het lijkt wel of Instagram elke week een beetje moeilijker wordt. Dat vind ik ook het nadeel van vergelijkbare diensten als Snapchat. Het moet een afstandsbediening voor vrouwen zijn. Eenvoudig in de bediening. Instagram is heel lang makkelijk in het gebruik geweest.’

Hoe onderscheid je je?
Anna-Maria vergelijkt Instagram met de vismarkt: ‘Iedereen staat er met zijn vis. Wat maakt jouw vis beter dan de andere?’ Er zijn heel veel mogelijkheden om je vis aan te prijzen: de één vertelt het verhaal van de vangst, de ander geeft er een recept bij en weer een ander verleidt de koper op een andere manier.

11256696_696222780505671_385102090_n
Hoe verkoop je je vis? Met een praatje en een plaatje. #smc036 #instagram… — Jeroen Portengen (@JeroeP) June 3, 2015

Na-apen
Op Instagram zie je veel mensen elkaar na-apen. ‘We schieten allemaal met onze paintball-gun in dezelfde kleur. Zo onderscheid je je niet. Het is de kunst om met een andere kleur te schieten. Dan ziet iedereen je.’ Je onderscheidt je makkelijk door humor, een klinkslag, net iets anders te doen dan anderen, speels, zonder angst, slim en lekker. ‘Net zoals de visboer op de markt’, vindt Anna-Maria.

Poëzie met licht
Om je te kunnen onderscheiden, vraagt een speciale aanpak en kijk op de wereld. ‘Je ziet een verschuiving van de fotografie hoorde ik trendonderzoeker Lidewij Edelkoort laatst zeggen. Fotografeerde je vroeger de werkelijkheid, nu maak je met fotografie je eigen werkelijkheid.’ Met Instagram beschik je over bijna onbeperkte mogelijkheden om een foto te veranderen en accenten te verleggen. ‘Fotografie is nu poëzie met licht en Instagram helpt het gedicht te maken.’

Kracht van het herhalen
Als je goed om je heen kijkt, zie je bepaalde dingen steeds terug. Daar kun je bij je fotografie gebruik van maken. ‘Ik maakte laatst met Guy Kawasaki een tocht door Amsterdam. Hij had net zijn vlinderboek geschreven. Ik keek op een heel andere manier naar de wereld. We zagen bijvoorbeeld overal de vlinders uit zijn boek terugkomen. Nu denk ik als ik een vlinder zie meteen aan Guy Kawasaki.’ Dat herhalen kun je steeds laten terugkomen in de compositie van je foto’s.

Speldenprikjes
Volgens Anna-Maria deel je met Instagram de hele dag kleine speldenprikjes uit. ‘Het is de kunst om op de juiste tijd en juiste plaats een foto te plaatsen. Sommige mensen zijn daar heel goed in, zoals Boris Veldhuis van Zanten. Hij is de paintballer met de groene verf.’

Oude tijdschriften
Om te kijken naar inspiratie gebruikt Puur oude tijdschriften van voor de oorlog. ‘Dat was toen de enige toegang tot de wereld. Daar zag je hoe het er in Amerika of Afrika uitzag. De illustraties in dat tijdschrift laten zien dat het nu nog steeds werkt. De onderwerpen die in het tijdschrift staan, zijn universeel: kleine kinderen, dieren, seks, misdaad en liefde. Dat spreekt mensen van alle tijden aan. Kijk zelf maar op Instagram naar de foto’s. De mooiste foto’s gaan bijna altijd over deze onderwerpen.’

Labrador voor Google
Google is god in deze tijd. We moeten Google daarom gek maken. Instagram kan daarbij helpen. ‘Ik share daarom mijn foto’s van Instagram overal: op Facebook, Twitter en Flickr. Google is heel blij met mij.’ Daar kun je ook in doorschieten, vindt Anna-Maria. ‘Ik kwam bij een lezing iemand tegen die een Labrador had gekocht. Hij had het dier genomen omdat hij er Google-technisch beter mee scoorde.’

Foto’s maak je niet alleen met een duur fototoestel. Met je mobieltje kun je de mooiste foto’s maken. Een paparazzi-fotograaf in de jaren ’60 of ’70 zou stinkend jaloers zijn geweest op wat er allemaal mogelijk is met een mobieltje.

anna-maria-giannattasio-puur-spreekt-bij-social-media-club-smc036-50-638

Tips bij het maken van Instagram-foto’s
Waar moet je op letten bij het maken van Instagram-foto’s:

  • Foto’s in Instagram zijn vierkant: hou rekening met het formaat als je een foto maakt
  • Compositie: wat wil je met je foto vertellen en laat dat zien
  • Doe moeite voor je foto: zoom niet in, maar ga letterlijk op je onderwerp zitten. Stap in iemands comfortzone en probeer mensen op de huid te zitten. Dat zijn de mooiste beelden.
  • Kijk waar de ogen zitten, zorg dat ze een beetje hoog in de foto komen.

Bekijk de slides

Advertisements